Chleb pszenny na żytnim zakwasie


Lubię jak dzieciaki nie mogą się doczekać...ja też tak czekałam jak Babcia piekła chleb, bo zapach tak kusił i człowiek czekał i czekał, a potem .....jeszcze ciepłe pajdy chleba z masłem, które się topiło....rety jakie wspomnienia!.



Składniki na jeden bochenek, forma o wielkości 30x20 cm:


  • 3/4 szklanki zakwasu, u mnie czysto żytni z przemiału 720
  • 60 dag mąki pszennej, u mnie typ 500
  • 2 płaskie łyżeczki soli
  • 1 dag  świeżych drożdży, ( można dodać ale nie trzeba)
  • 1 łyżka miodu lub cukru
  • 300 ml letniej wody






1. Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy resztę składników i wyrabiamy ręcznie. Ciasto może się kleić do rąk, ale nie powinno być lejące. Wyrobione odstawiamy na 3 godziny w ciepłe miejsce, z wierzchu miskę szczenie przykrywamy folią do żywności. Po tym czasie otwieramy miskę i jeszcze raz zagniatamy, podsypując mąką, ponownie odstawiamy pod przykryciem na kolejne 2 godziny.

2. Formę wykładamy papierem do pieczenia, dwukrotnie wyrośnięte ciasto przekładamy do przygotowanej formy, odstawiamy na ok.30-40 minut, wierzch oprószamy mąką. Podrośnięty bochenek nacinamy z góry bardzo ostrym nożem i zostawiamy jeszcze na 15 minut.



3. Piekarnik ustawiamy na 220 C, chleb wstawiamy do lekko nagrzanego piekarnika, pieczemy przez 20 minut, a następnie wyciągamy go z foremki  i najlepiej również z papieru, aby boki i spód dobrze się wypiekły. Wstawiamy bochenek ponownie do piekarnika na następnie 20 minut. Gotowy chleb przekładamy do wystudzenia na kratkę kuchenną.



0 komentarze :